Door het groene hart van Afrika - Reisverslag uit Bunyonyi, Oeganda van Saïdja Deckere - WaarBenJij.nu Door het groene hart van Afrika - Reisverslag uit Bunyonyi, Oeganda van Saïdja Deckere - WaarBenJij.nu

Door het groene hart van Afrika

Blijf op de hoogte en volg Saïdja

17 Oktober 2018 | Oeganda, Bunyonyi

Louise en ik zijn nu alweer een week verder en inmiddels 2 weken nu in Uganda. Wat gaat onze tijd snel… en wat zijn we dan ook aan het genieten! In de afgelopen week zoals omschreven hebben we de bevolking en cultuur wat leren kennen, nu is het tijd voor de dieren en nog meer natuur! Deze blog schrijf ik met uitzicht over het prachtige meer Lake Bunyonyi waar we vanochtend zijn. Terugkijkend op de afgelopen dagen...

Eenmaal aangekomen in Murchison Falls is het tijd voor de game drives! Onze eerste nacht in de mooie tented accommodatie was wel een avontuur. Gedurende de eerste nacht hoorde ik telkens gekko's en geritsel. Had ik dit nou gedroomd of is het echt? Louise had haar koeken die ze had meegenomen, uit haar koffer op ons tafeltje gelegd. Nadat onze wekker was gegaan was het eerste wat ik zei tegen Louise, ze zitten aan je koeken. Wie zijn ZE? Maar, nadat we het licht aan hadden gedaan was er niks te vinden.... Opgelucht begonnen we na het lekkere ontbijt aan onze eerste gamedrive. We doen dit met onze eigen busjes waarbij het dak omhoog kan. Zo kun je op de stoelen staan en goed kijken door het dak. Samen met een stel andere hadden we toch nagevraagd of het ook een keer kon met een safari jeep. Dit kon en voor ons begon de eerste safari dan ook in een open jeep. Louise en ik vinden dit toch ook een andere ervaring. Nog voordat we de toegangspoort in waren zagen we al een olifant aan de kant van de weg. Daarna eenmaal in het park konden we ons geluk niet op. Veel bokjes, hertensoorten, olifanten, giraffes, vogelsoorten, zwijntjes en hippos. Daarbij hebben we ook een Leeuw gespot die net aan het uitbuiken was, zijn prooi lag een stukje verder. Tot de late lunch hebben we van alles gezien en genoten van de dieren. Op het middagprogramma stond een boottocht naar de watervallen. Al varend zagen we aan de waterkant o.a. vele vogels, hippo's en krokodillen die lagen te zonnebaden. Eenmaal bij de waterval aangekomen mochten we van boord om langs de waterval te klimmen. Ondanks de warmte waren we goed aangekleed, hier zit de TseeTseevlieg, deze vliegen zijn erg irritant en kunnen slaapziekte veroorzaken. Door je goed te bedekken en geen donkere kleuren kleding aan te doen (zoals zwart of blauw) kun je steken voorkomen. Gelukkig viel het achteraf bij ons wel mee met die tseetseevlieg. Mooi uitzicht en leuke klim bij de watervallen. Het was een prachtige dag met nu al veel indrukken. Eenmaal terug bij onze accommodatie zien we in onze tenthoek een open pakje koekjes liggen… Ai, Louise was 1 pakje vergeten in haar tas te doen. Toch bezoek gehad? Omdat we snel moesten zijn voor het eten hadden we alles nog niet gelijk op kunnen ruimen. Toen we na het avondeten wilde gaan slapen was toch wel het pakje weer verplaatst… Nog grotere hap eruit, wat zou het toch geweest zijn? Goede les, eten in de koffers houden. Later bleek ook dat er aan haar nootjes was geknabbeld. Het beestje wat eraan geknaagd heeft heeft er vast niet lekker van gelopen.

Nacht twee in onze tent beviel ons beter. Vandaag deden we 2 gamedrives nu wel met eigen bus. Eenmaal de toegangspoort door zijn een groepsgenoot en ik op het dak gaan zitten, hier hadden we een mooi overzicht. Ondanks de oncomfortabele stangen die onder onze billen en in ons rug prikte hebben we dit mooie plekje een hele dag aangehouden. We zouden het geweldig vinden als we deze dag Luipaarden hadden gespot. Louise had de vorige dag een Luipaard zien oversteken! Maar, helaas konden we hem toen niet meer vinden. Ondanks de twee kansen die we hadden, hebben we helaas geen luipaard gespot. Jammer, maar absoluut niet getreurd! We hebben weer zoveel moois mogen spotten! O.a. weer vele olifanten, giraffes, hartebeesten, waterbokken en 2 leeuwinnen, een alleen en eentje met 4 welpjes. Moeilijk te zien in het hoge gras, maar vanaf onze hoogte hebben we toch heel even kunnen kijken. Tussen de gamedrives hebben we in een lodge in het park geluncht en lekker even op de ligbedden bij het zwembad kunnen liggen. Louise en ik zijn toch wel al een beetje gekleurd van de zon. We hebben zoveel geluk met het weer. Laat dat nog maar even zo…

Na drie nachten in onze mooie tent hebben we onze spulletjes ingepakt om naar Hoima te rijden. Hier zijn we door het nationale park gereden om de Nijl met een pontje over te steken. Deze dag was vooral een reisdag en relaxdag. Eenmaal in de middag aangekomen in Hoima was er gelegenheid voor een boodschap en pinnen. Op het eerste zicht zag het er uit als een gezelligere stad dan Mbale waar we eerder waren geweest. Ze zijn hier in Hoima flink aan de weg aan het timmeren, letterlijk en figuurlijk. Ze hebben hier olie gevonden en zien hier hun kansen in. Er wordt o.a. een tweede internationaal vliegveld gebouwd en er wordt gewerkt aan grote toegangswegen. In samenwerking met China die hierin flink geïnvesteerd schijnen te hebben. Dus na een eerste stuk hobbelige weg en langs diverse dorpjes zijn we daarna langs vele wegwerkzaamheden gereden. Na aankomst in onze accommodatie hebben we de middag vooral besteed met hier en daar wat hangen en relaxen. Overigens ook, wanneer je zo door Uganda rijd zie je dus wel waar dorpjes het beter hebben en soms niet. Je komt huisjes van leem tegen of van steen. Rieten dakjes, dakjes met golfplaten of heel soms een enkele keer met dakpannen. Het is zo afwisselend.

Dan zijn we ineens alweer halverwege de reis… Nog een reisdag voor de boeg, naar Kibale Forest. Hier zullen we dan de Chimpansees ontmoeten! Er zijn 4 soorten primaten (oftewel mensapen); de Orang Oetans, Bonobo’s, Gorilla’s en de Chimpansees. Tijdens deze prachtige reis verwachten/hopen we hiervan dus zeker twee soorten te gaan ontmoeten… We zien uit naar het land van de Chimps. De rit van Hoima naar Kibale toe is een mooie rit langs vele theevelden en vergezichten. Eerst over asfalt en later weer via wegwerkzaamheden terug over op de oude weg die ze dus aan het verbeteren zijn. Tot op heden kun je merken dat Uganda (nog) niet zo toeristisch is, wat blijkt uit bijvoorbeeld het aantal souvenirwinkels. Wel naarmate we richting de toeristische interessante plekken rijden zullen we er wat meer tegenkomen. We slapen twee nachten in weer een mooie guesthouse, niet ver weg van het bezoekerscentrum van de Chimpansees. We zijn ook al door het bos gereden, daar hebben we o.a. weer veel baboons tegen gekomen.

Yes! Dan is het ineens zo ver, op zoek naar Chimpansees! Zo’n onwerkelijk idee... en wat waren we benieuwd. Na een briefing bij het bezoekerscentrum en uitleg over de chimps hebben we ons verdeeld in groepjes van 6, goed aangekleed met o.a. onze wandelschoenen en onze broek in ons sokken voor het ongedierte. Via een wandelpad gaan we het bos in en dit pad wordt steeds smaller. Hier en daar zijn wel wat smalle paadjes, maar ook zijn we daar veel van afgeweken en hebben we door het bos en de takken gelopen. Om ons heen horen we verschillende apengeluiden. Er wordt geroepen, gebruld en horen drumgeluiden. Chimpansees kunnen tot 52 geluiden produceren, hiervan zijn er voor de rangers na onderzoek ca. 30 van bekend. Wauw zijn deze geluiden nou zo hard of zouden ze al zo dichtbij zitten? Dan geritsel in de bomen, hoog in de bomen schiet een aap voorbij! Het zijn Red Cheek Mongabies het lievelingsgerecht van de chimps. Hoofdzakelijk eten de Chimps vruchten en planten, maar ook eten ze andere dieren en aapsoorten. We lopen verder, het bos is redelijk donker. Een mooie uitdaging voor Louise en o.a. andere groepsgenoten, welke graag fotograferen, om in deze bijzondere omgeving fotos te maken. Ja hoor, opnieuw geritsel, de eerste chimpansee te zien!! Hoog in de bomen, maar daarna zien we er meerdere en hebben we wel echt veel geluk gehad. We zien verschillende chimps al slingerend, klauteren van boven naar beneden en op een gegeven moment zelf een aantal keren op de grond! We kunnen vrij dichtbij komen, maar moeten uiteraard wel gepaste afstand houden van ca. 8 meter. Een chimpansee lijkt voor 98% op de mens, dit zie je wel wat terug in hun uiterlijk maar ook vooral te merken aan hun intelligentie wat dus zo dichtbij komt met dat van de mens. Chimpansees verplaatsen zich constant op zoek naar voedsel, dus af en toe moesten ook wij ons verplaatsen om een mooi beeld van ze te krijgen. Zo bijzonder! Na ongeveer een uurtje vertoeft te hebben bij de Chimpansees (we zijn langer onderweg geweest, maar er wordt gerekend dat je in ieder geval, ondanks het zoeken ernaar, een uurtje bij de dieren mag blijven) is het tijd om weer terug te gaan naar het bezoekerscentrum. Hier en tijdens de lunch in onze acco delen we onze ervaringen met de andere groepsgenoten. Op een gegeven moment stonden we soms wel met een grotere groep nabij de Chimps, wanneer we een groep gevonden hadden, maar het gevoel en de beleving die we opgedaan hebben was erg bijzonder!
In de middag hebben we een Swamptour gedaan. Een wandeling langs de oever van het moeras bij Bigodi. Dit was even schakelen na de intensieve en mooie ochtend, maar een prima middagbesteding. Laarzen moesten aan en hebben hier en daar wat uitleg gekregen over het moerasgebied. Louise haar laarzen waren te groot, ze liep mee met haar eigen wandelschoenen en voor het stuk waar ze haar laarzen nodig had kon ze die even aandoen. Ai, linkerlaars lek, met als gevolg moeras in haar laars. Die heeft de rest van de tour moeten lopen met natte en te grote laarzen oeps. We hebben nog leuke aapjes gespot zoals de Black-and-White Colobus, Red Cheek Mongabies en ook weer veel vlinders en vogelsoorten gezien/gehoord. De mooie blauwe Reuzen Toerako hebben we ook gespot. De avond hebben we afgesloten met een gezellig ‘feestje’. Tijdens onze reis zijn verschillende groepsgenoten jarig, het was een gezellige afsluiting zo van de dag!

Na onze ervaring met de Chimps rijden we in de ochtend naar Queen Elizabeth N.p. Dit was een mooie rit door het kratermeren gebied. Mooie vergezichten en vele dorpjes en bananenplantages. Hier en daar waren drukke marktjes waarbij vooral dus bananen werden verkocht. We gingen veel fietsen voorbij die flinke trossen bananen op hun fiets hadden, tot wel zeker 5 of 6! Aangekomen bij onze nieuwe acco voor de nacht zijn we na de lunch verder gereden naar Queen Elizabeth n.p. waar we een boottocht hadden over het Kazinga kanaal. Een kanaal welke de meren Lake Edward en Lake George met elkaar verbindt. Hier hebben we langs de oevers gevaren voor een leuke ‘game drive’ vanaf het water. We keken onze ogen uit op buffels, hippo’s en heel veel (water)vogels zoals visarenden, pelikanen, kraanvogels en ooievaars soorten. Na deze dierrijke boottocht zijn we ook nog op korte game drive gegaan door Queen Elizabeth met ons dakje open. Hier stuiten we al snel op 3 leeuwinnen en een grote aangevreten buffel. De leeuwinnen lagen voldaan na te genieten van hun lekker maal. Later kwamen er nog 2 aangelopen, dit waren welpjes! Dat was een bijzonder mooie afsluiter van deze dag. In het donker terug aangekomen bij de accommodatie hadden we even geen stroom. Ook dat is Afrika natuurlijk, al was het snel opgelost en hadden we ook kaarslicht bij het eten. De stroom kwakkelde een beetje.

Vroeg uit de veren voor een lange rit via Ishasha naar Lake Bunyonyi. Bij Ishasha hadden we de boomklimmende leeuwen kunnen treffen. Deze leeuwen hebben zich aangeleerd om in bomen te klimmen ter verkoeling voor de zon. Ze liggen dan in mooie grote vijgenbomen. De bomen hebben we allemaal stuk voor stuk bekeken, maar helaas dit keer geen geluk. Na een lunch in het park bij een riviertje met aan de andere kant van de oever Congo (ja zo dichtbij waren we) hebben we onze weg vervolgt. Dit over opnieuw erg hobbelige wegen en veel gaten in het niet verharde wegdek. We zijn door diverse landschappen gereden. Allemaal hun eigen mooie kenmerken. En net voordat we de bergen in gingen maakte onze bus een raar geluid… ai, pannen. Gelukkig stonden we nog bij een dorpje, de overige koffers op de andere 2 busjes daken gelegd en dan met z'n allen verdeeld over 2 busjes. Gelukkig haalde ons 3e busje ons eigenlijk relatief snel in. Toch fijn te weten dat het weer zo snel gemaakt kan zijn. Na een hele mooie rit door de bergen over smalle wegen en diepe afgronden, ook een stuk door Bwindi n.p. (Gorilla-land!), zijn we aangekomen bij Lake Bunyonyi. Later als verwacht, maar wat hebben onze buschauffeurs goed gereden.

Zoals gezegd, vanochtend met een prachtig uitzicht over het meer wakker geworden. Uganda is een erg mooi en gevarieerd land. Ik doe mijn best om het zo goed mogelijk te omschrijven. We hebben gelukkig nog een week voor de boeg, hier zullen zeker nog een aantal hoogtepunten op volgen, geweldig!!

• 17 Oktober 2018 - 09:07

Anita:

Alweer genoten en meegenomen in jullie verhalen.
    Dit is zo adembenemend geschreven dat men zich mee voelt rijden in de busjes en alles meebeleefd.

Nog één week genieten van dit fantastische avontuur en in afwachting daarvan op jullie blog.

Gr.
    Anita

• 17 Oktober 2018 - 17:26

Marie-Therese:

Je hebt me weer mooi meegenomen op jullie geweldige reis. 1 die echt nog op mijn verlanglijstje staat.
    Ik ben wel benieuwd wie of wat de koekjes meegenomen heeft en ervan gegeten heeft. hahaha ik zie jullie gezichten al voor me.

Uiteraard kan ik ook niet wachten op de foto's van Louise, ik weet zeker dat er prachtige bij zitten.

Nou dames, nog een hele fijne vakantie en ik wacht met smart of het vervolg.

• 17 Oktober 2018 - 17:46

Lylian:

Wat een beleving !Weer een super mooi verslag! Veel plezier nog samen in de laatste week.
    Ik ga je zeker zien in november op Steen .

• 18 Oktober 2018 - 06:07

Peter Janssen:

Weer leuk om te lezen. Saidja en Louise geniet ervan, en laat eens wat foto,s zien.