IJsland rond - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Saïdja Deckere - WaarBenJij.nu IJsland rond - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Saïdja Deckere - WaarBenJij.nu

IJsland rond

Blijf op de hoogte en volg Saïdja

17 September 2017 | IJsland, Reykjavik

Onze roadtrip vervolgde…

14 sept. Myvatn - Blondues
Op tijd er uit om te vertrekken naar het noordelijker gelegen Husavik. Vanuit hier hadden we om 10u een boottocht gereserveerd om walvissen te gaan spotten! Maar, helaas een sterke wind gooide voor ons roet in het eten. De boottocht ging niet door, waarschijnlijk de hele dag niet. Gelukkig was er wel goed nieuws, ze konden ons verplaatsen naar de boottocht vanuit Akureyri rond 16u in de middag. Vanaf Akureyri vaar je dieper in het fjord, waardoor dit veel stabieler is qua wind. Fingers crossed en dan maar terug naar Myvatn, want er was nog genoeg te zien rondom het meer! Gelukkig hadden we de zwavelvelden al gehad de dag ervoor dus hoefden we niet met een knijper op ons neus verder te rijden. Eerst op naar de krater, een flinke helling en ontzettend veel wind! Het viel mee dat ik niet in de krater ben gewaaid... maar ten eerste was het uitzicht adembenemend en ten tweede was het bizar te zien hoe groot zo’n krater is, nog maar te denken van wat het te weeg heeft gebracht! Daarna nog verschillende stops rondom het meer o.a. bij een park waar je dus de gevolgen van de lava goed kunt zien aan het gesteente en de gebarste grond. Na ons ietwat snelle rondje was het tijd om op tijd door te rijden naar Akureyri . Eens kijken of de walvissafari vanaf deze plaats wel kon doorgaan!
Yes, jazeker we hadden deze keer meer geluk. Na ons warm ingepakt te hebben met een lekker dik broekpak over onze broek en jas heen, was het tijd om aan boord te gaan van ons bootje! Ca. 2,5u duurde de trip en jahoor! Walvissen! We hebben totaal 3 bultrug walvissen gezien! Heel bijzonder wanneer ze boven het water komen ademen, dan spuiten ze water komen enkele keren boven om wat diep adem te halen en dan daarna nog een grote hap naar adem waarbij ze nog even flink met hun staart een slag in het water maken om daarna minimaal 5 minuten onder te blijven. Zo bijzondere beesten! Nou heb ik al eens geluk gehad walvissen (vraag met niet precies welk soort) te mogen spotten vanaf de kant, maar nu van zo dichtbij was wel echt uniek! Tot slot van de dag nog een flink tripje naar Blondues waar we in een Guesthouse verbleven. Een erg mooie plaats om te verblijven, helaas wel diner gemist door onze walvissentocht die anders liep, maar niet getreurd gelukkig konden we nog ergens anders terecht waar we ook nog even lekker een maaltijd hebben kunnen nuttigen.

15 sept. Blondues - Reykjavik
Na het ontbijtje, met uitzicht uit het raam wat wel bijna op een schilderij leek, hebben we uitgechekt bij onze gastheer. Gelijk even gevraagd of hij voor ons tips had waar we zeker even langs moesten gaan. Zeker had hij dat wat dingen laten zien en voor ons opgeschreven. Zo gingen we met ons papiertje op pad door het westelijke gedeelte van IJsland. (de helemaal westelijke fjorden hebben we wel over moeten slaan helaas) Op naar Reykjavik, de eindbestemming van onze roadtrip! Allereerst via een waterval wat uitloopt in een canyon, Kolugljúfur. Verder hebben we een rondje gereden rond een gebergte, waarbij we de eerste stop hadden bij een grote rots midden op het zwarte zandstrand. Een stukje klimmen en klauteren om er heen te komen… letterlijk de klif af. Naar beneden ging wel, maar boven was toch wat gladder. Goed ook dat pa mee heeft geklommen, dat was dan ook wel weer genoeg voor vandaag haha! Het rondje rond de berg nam ons naar een heel leuk visrestaurant. Hier hebben we onze lunch genuttigd, een super lekkere en met name onwijs goed gevulde vissoep. Met een gevulde maag door naar de zeehonden! Ook aan deze kant zitten ze. Ik geloof dat ze ook net ‘lunch’ op hadden, ze lagen lekker lui te zonnen in het water. Lijken erg lieve beestjes van veraf. Terug richting ringweg 1 zijn we nog via een grote waterval, de Barnafoss, gereden. De laatste in de rij natuurschoonheden die we aandeden voordat we Reykjavik terug bezochten. Omdat we nog even tijd hadden zijn we dan ook nog via een mooie route terug gereden naar de stad, we konden een tunnel nemen maar we vonden het leuker om nog een fjord mee te pakken!

Eenmaal terug in Reykjavik en ingecheckt te hebben in ons zelfde hotel als de eerste nacht was het tijd om wat te gaan eten en lekker op ons gemak de afgelopen dagen nog eens de revue te laten passeren. Wat hadden we al veel gezien en gedaan! Helaas hadden we alle avonden het noorderlicht niet gezien… dat was wel jammer maar vanwege bewolking hadden we onze hoop er maar bij neergelegd. We liepen terug naar het hotel en toevallig keek ik toch even naar boven. HEY wat was dat nou? Zie ik dat goed pap?? Uh, Saïd, das een bouwkraan… Ja, natuurlijk bedoel ik daarachter verder in de lucht… Jahoor, daar was het dan!! Het noorderlicht! Wauw! Ze hadden in het hotel ons al verteld dat we net zo goed het noorderlicht kunnen zien vanuit de stad als vanaf een donkere plaats. Echter met foto’s maken is het lastiger wanneer je tegenlicht hebt. Betreft foto’s hebben we dat wel geweten, ondanks we wel een paar mooie exemplaren hebben. Toch hebben we het met eigen ogen het beste gezien! We waren algauw naar onze auto gelopen en deze stond op een donkere plaats, hier vandaan hebben we het erg goed en vrij groot kunnen aanschouwen! Snel onze auto in en toch nog geprobeerd op een donker stukje van de stad te komen, ondanks ons dat wel gelukt is, was toen helaas het Noorderlicht weer een beetje afgezwakt. Iets later kwam het nog even terug, maar niet zo sterk als dat we het al gezien hadden. Langzaam kwam ook weer de bewolking dus hadden we besloten lekker te gaan slapen! Wauw… wat een geluk, we hebben het noorderlicht gespot!! Wie had dat nog gedacht…

16-17 sept. Reykjavik
Vanuit Reykjavik kun je ook gemakkelijk excursies doen. Omdat we het ruige landschap nog beter wilde ervaren hadden pap en ik zaterdagochtend een quadtocht gemaakt! Een tocht over de ruige landschappen naar boven op een van de heuvels rondom Reykjavik. Een mooi uitzicht over de stad en weer terug naar ons vertrekpunt gereden. Even een regen/hagelbui maar dat drukte de pret niet! Super gaaf, dan ervaar je dat toch weer anders dan in onze 4x4. Na een heftige ochtend tijd om wat van de hoofdstad te bekijken. Vooral veel winkels ook… souvenirs shoppen! Dat is toch altijd leuk, mooie dingen halen wat je altijd doet denken aan een prachtige tijd. Een gezellige middag en een erg leuk centrum! Een bezoek aan de Hallgrímskirkja mocht niet ontbreken, de kerk bekijken en tevens een kaarsje branden. Ons geliefde hebben het geluk altijd mee te mogen reizen. Altijd een mooi moment tijdens mijn reizen, daar hecht ik veel waarde aan.
Na een kleine lunch even ons op klok gekeken … beter maar terug richting het hotel, tijd om ons zwemspullen in te pakken! Ja, je geloof het nooit, samen met pap lekker zwemmen in de Blue Lagoon! Een van de bekendste plekken van IJsland. Heerlijk bijkomen in het warme water van het natuurlijke kuuroord. Het blauw/witachtige water zit vol met mineralen wat erg goed is voor de huid (mijn haar was daar later wat minder blij mee). Ons is verteld dat het water zich natuurlijk ververst in ca. 40uur en dat het water in principe enkel gekoeld wordt zodat er in gezwommen kan worden. Nou komen daar natuurlijk echt heel veel mensen door het water, dus verwacht ik stiekem dat ze nog wel wat doen, maar (weer) een natuurwonder is het zeker! We hebben het toch een poos zo volgehouden, het water was heerlijk, buiten het water was het maar koud! Met een maskertje op ons gezicht en een biertje in de hand proostte pap en ik op een prachtige reis. Na ons afgedroogd te hebben nog wat lekker gegeten en deze sportieve en tevens relaxte dag afgesloten. Een laatste nacht in IJsland alvorens we terug gingen naar Nederland.

Zondag hebben we nog lekker even via de kust van Reykjavik en door het centrum heen gewandeld. Op tijd terug naar het vliegveld, onze vlucht naar Nederland vertrok in de late middag. De auto ingeleverd, ingecheckt en wel een prima vlucht terug gehad naar ons kikkerlandje. Hier was het ineens toch een stuk minder fris dan dat we gewend waren daar.

Tot slot
Pap en ik kunnen terug kijken op een ge-wel-dige reis vol (natuurlijke) hoogtepunten. Wat hebben we genoten van het prachtige land. Natuurlijk ook van elkaar, bijzonder om dit zo samen te mogen beleven. Meer dan geslaagd!

IJsland is een indrukwekkend land, zoals eerder gezegd kun je goed merken dat dit door vuur en ijs is ontstaan en deze elementen nog steeds vrij nauw samen gaan. Sommige delen van het land zijn drukker met toeristen dan andere delen, vanaf Reykjavik kun je in principe al veel zien. We hebben 9 dagen over onze roadtrip gedaan en hebben lekker gereden (soms offroad) in onze 4x4. Rijden zien we wel echt als ontspanning, al hadden we hier en daar best een nachtje extra kunnen nemen. Evengoed was voor ons de reis zo perfect. We hebben veel gezien én gedaan, zoals gezegd vol met hoogtepunten. IJsland is een echte aanrader!

Een mooie vader - dochter week, zeker voor herhaling vatbaar! Dankjewel lieve pap ♥.

Voor degene die dit gelezen hebben, dankjewel weer voor jullie interesse! Altijd leuk! Hopelijk kan ik er gauw weer meer verhalen aan toevoegen… Tot het volgende avontuur!

Lieve groetjes,
Saïdja

• 25 Oktober 2017 - 20:53

Anita:

Prachtig om dit alles te lezen.
    Denk dat ik het ook maar op mijn Bucketlist ga zetten.
    Gr.
    Anita

• 25 Oktober 2017 - 20:53

Anita:

Prachtig om dit alles te lezen.
    Denk dat ik het ook maar op mijn Bucketlist ga zetten.
    Gr.
    Anita

• 28 Oktober 2017 - 11:06

Lylian:

Hoi Saidja,
    Weer een heerlijk verhaal om te lezen!
    Dat pakken ze jullie niet meer af!