Land gevormd door vuur en ijs - Reisverslag uit Reykjahlíð, IJsland van Saïdja Deckere - WaarBenJij.nu Land gevormd door vuur en ijs - Reisverslag uit Reykjahlíð, IJsland van Saïdja Deckere - WaarBenJij.nu

Land gevormd door vuur en ijs

Blijf op de hoogte en volg Saïdja

13 September 2017 | IJsland, Reykjahlíð

Ter gelegenheid van mijn vader zijn 60e verjaardag hebben we besloten een mooie reis te maken. Ik wilde hem een bijzonder cadeau geven, een mooie reis/ervaring om altijd aan terug te kunnen denken. Gelukkig vond hij dat ook een goed idee en zo gezegd zo gedaan!
Al snel waren we het er over eens. IJsland werd onze bijzondere bestemming. We waren erg benieuwd naar dit land gevormd door vuur en ijs…

9 sept. Reykjavik
We hadden er zin in! Afgezet op Schiphol Amsterdam door Arno en Wilma zijn we met zijn tweeën begonnen aan de week die voor de boeg lag. Vanaf Schiphol zijn we gevlogen naar Keflavik het vliegveld niet ver van de hoofdstad Reykjavik vandaan. Na een goede vlucht en ons voeten aan land gezet te hebben was het tijd om onze auto op te halen. Deze hadden we een hele week voor onszelf zodat we het hele eiland over konden! Het eiland rond is trouwens vrij gemakkelijk via Ringweg nummer 1. Koffers in de auto (een mooie upgrade én een auto zonder nummerplaat, die gingen er wel eens af zei men dus hadden we een stikker voor het raam…) en op naar Reykjavik, inchecken bij ons eerste hotel.

Tijdens de rit kregen we al de eerste indrukken van het land/landschap. Erg mooi en eigenlijk best wel ruig. Wat ons ook opviel was dat we niet harder mochten rijden dan 90km/h, later tijdens onze reis bleek dat ook echt op sommige stukken wel hard genoeg te zijn. Reykjavik is geen grote ingewikkelde stad en al snel hadden we dan ook het centrum te voet bereikt. Gelijk wat excursies geregeld voor de komende dagen, wat gegeten en tijd om te slapen. Gelukkig was er nog voldoende gelegenheid om Reykjavik aan het einde van de reis te bekijken. Ons avontuur was nog maar net begonnen!

10 sept. - Reykjavik - Lambafell (Vík y Myrdal)
Bewapend met de reisgidsjes over IJsland die ik voor ons had aangeschaft en een boel aan flyers/folders die we mee hadden genomen uit het kantoortje waar we enkele excursies hadden vastgelegd, gingen we op pad. Allereerst de komende twee dagen het zuidelijke gedeelte van IJsland. Een van de bekendste stukken van het eiland, met name door de Golden Circle. Een rij aan bijzondere (natuurlijke) bezienswaardigheden en allemaal heel goed te doen vanaf Reykjavik bijvoorbeeld tijdens een citytrip of een stop-over wanneer je door zou vliegen naar Amerika. Je zag dan ook verschillende busjes met toeristen af en aan rijden bij de bezienswaardigheden. Pap en ik knikte dan nog maar eens naar elkaar dat we blij waren met onze eigen auto. Toch fijn lekker op ons eigen tempo alles kunnen bekijken!
Tot onze volgende accommodatie hadden we al ontzettend veel gezien!! We hebben o.a. gewandeld in het Pinvellir National Park, de indrukwekkende geisers zien spuiten bij Geysir en verschillende watervallen bekeken zoals o.a. de grote Gullfoss waterval, Seljalandsfoss waar je onderdoor/omheen kunt lopen en de Gljufrabui waterval waar je bij kan komen door in een gleuf te lopen van de rotsen. Je wordt wel ietwat nat, maar ach dat heb je als je in de buurt komt van zo’n waterval. De geisers bij Geysir waren bijzonder, even wachten tot dat het water in de put ging borrelen en dan alles de lucht in! Zo bizar om te aanschouwen... Een stukje verder op de route tijdens het lopen rond de Seljalandsfoss ging de zon al wat onder wat zich uitte in een mooi landschap met een prachtige gloed van de zon! Ohja, de IJslandse taal hadden we dus al gauw een heel klein beetje door, ‘foss’ betekent waterval. Die zijn er dus zeker genoeg!

11 sept - Lambafell(Vik y Myrdal) - Höfn
De volgende dag hebben we onze reis voortgezet door het zuidelijke deel van het land. Onze overnachtingsplaats was vlakbij de Skogafoss waterval, we begonnen gelijk dus met de volgende bezienswaardigheid! Omdat we relatief vroeg waren, waren we gelukkig nog voor de wat meer drukte. We hebben onderaan bij de waterval gestaan en zijn ook naar boven gelopen/klommen (dit keer konden we nog via trappetjes omhoog) om vanaf boven het uitzicht plus de waterval te bekijken. Verder gereden kwamen we bij de eerste gletsjer, Solheimajokull. Dit was al bijzonder, niet wetende wat we natuurlijk nog gingen zien. Na een stuk rijden richting Vik y Myrdall hebben we nog een vergezicht gehad over een bijzonder stuk strand met gitzwart zand, heel bijzonder te zien. De lunch hebben we gedaan in Vik waarna we richting Höfn gingen. We hebben verschillende landschappen gezien zoals Eldhraun, een stuk met mos bedekt lavaveld. Hier is zwarte gesteente ontstaan na een uitbarsting van een vulkaan en nu groeit er mos op. Stukje verder ook nog de Fjaorargljufur canyon bezocht voordat we richting de echte gletsjers gingen. Vraag me trouwens niet hoe ik alles dien uit te spreken, toch lastig dat IJslandse taaltje! De Vatnajökull is het grootste gletsjer gebied van IJsland. Om echt de gletsjer te bekijken/erop te komen worden er verschillende excursies georganiseerd. Wij hadden daar helaas niet direct tijd voor, maar we zijn alsnog super dichtbij gekomen en alsnog bijzonder om dat te mogen aanschouwen! Daarbij horen ook twee gletsjer meren waar je vanaf de Ringweg 1 gemakkelijk bij kunt komen. Fjallsarion en Jokulsarlon. De eerste was een klein meer, hier stond zo ontzettend veel wind dat we er maar heel even geweest zijn. Behoorlijk fris!! Stukje verder is het grote meer de Glacier Lagoon. Prachtig meer waar grote ijsschotsen in drijven. Uiteindelijk mondt dit meer ook uit in zee, aan de kust zie je dan alsnog ijsblokken liggen die liggen te smelten om als zeewater mee te worden gevoerd. Na een tijdje zagen we ook nog zeehondjes zwemmen! Bij het opkomen van de vloed, komt er vis mee, de zeehondjes waren dan ook waarschijnlijk aan het wachten op een lekker maaltje! Aangekomen in een mooi hotel nabij Höfn werd ons gevraagd of we gewekt wilden worden als het helder was en er het Noorderlicht te zien zou zijn. Natuurlijk, maak ons maar wakker! Helaas die nacht niet gebeurd, jammer, maar we hadden nog even om het hopelijk te kunnen spotten…

12 sept - Höfn - Egilstadir
Vandaag wakker geworden met een lekker taartje wat pap voor me geregeld had in het hotel! Dat had wel een reden, namelijk mijn verjaardag! Erg leuk en prima om te verjaren in zo’n mooi land!

Na alle indrukken en al vele hoogtepunten uit het zuidelijke gedeelte gingen we naar boven via de oostelijke kant van het eiland. Hier leidde de ringweg nr. 1 ons langs diverse mooie fjorden. We merkte gelijk dat het vanaf dit gedeelte een stuk rustiger werd met toeristen. Prima! Ook hielden we in ons achterhoofd dat we natuurlijk ver aan het einde zaten van het seizoen, op een gegeven moment in de winter kun je (als toerist) het land niet meer rond i.v.m. de winter/sneeuw. Toch, ondanks ook de minder stops/bezienswaardigheden die we hadden in vergelijking met het zuiden, was dit ook een mooi stuk om te rijden tot Egilstadir. Na inchecken (een keer op tijd, we hadden tot op heden veel op ons gemak bekeken waardoor we later bij een accommodatie aankwamen) hebben we nog een rondje rond het meer gereden welke gelegen was bij Egilstadir. Het schijnt dat er een monster in het meer zit… we hebben voorzichtig gekeken maar niks gezien, wellicht heeft hij ons wel in de gaten gehad! Een stukje verder was er weer een wat bekendere waterval te zien, Hengifoss. Vanaf de weg kon je een stukje zien, maar wilde je hem goed kunnen bekijken, moest er toch een stuk geklommen worden. Pap was er aan begonnen maar voor hem was het toch een tikkeltje te heftig, begrijpelijk want ook ik heb het niet helemaal tot aan de Hengifoss (op ca. 280m hoogte) gehaald. Ten eerste was het toch ook al weer wat later, kreeg ik wat last van mijn oren en kwam ik al bij een andere waterval terecht die er op leek. Dat vond ik ook al prachtig inclusief mooi uitzicht en ben daarna lekker terug gewandeld/geklommen naar pa die beneden op mij stond te wachten!

13 sept - Egilstadir - Myvatn
Zo, slapen gaat wel goed hier in IJsland. Na zoveel lekkere frisse buitenlucht vallen pa en ik iedere nacht als een blok in slaap. Op tijd de wekker, tijd voor het noordelijke gedeelte van IJsland! Vanuit ons hotel hadden ze laten weten dat er, wanneer we een noordelijke weg volgen, nog Puffins zouden zijn. Op sommige delen in het land bevinden zich Puffins, oftewel Pappegaaiduikers. Echter hadden we ons er al bij neergelegd dat we deze schattig uitziende vogels niet zouden tegenkomen. De periode april/mei tot half augustus zijn deze vogels te vinden op enkele plekken aan de kust van IJsland. We wisten eigenlijk dus al dat we ze niet meer moesten verwachten. Toch bleek er iemand deze nog gezien te hebben, dus wij op pad naar Borgarfjördur Eystri. Een stukje berg over en helaas niet zo heel goed weer, eenmaal aangekomen waren er inderdaad geen vogels te zien. Helaas, ondanks we door weer een mooi stuk waren gereden wel voor ‘niets’ die kant op gereden. Toch zijn we onderweg ook nog een leuk huisje tegen gekomen wat leek op een verlaten huisje/stalletje volledig bedekt met gras en muren van grond/gras. De deur bleek open te zijn en het was tot ons verbazing een klein kapelletje/kerkje! Een toffe verrassing. Een stukje verder naar Myvatn kwamen we ook nog enkele huisjes zo tegen, wat grotere huisjes met ook gras als dak. Deze waren weer net wat beter onderhouden, er zullen vast meer toeristen komen in het drukkere seizoen.
Vervolgens hebben we onze weg voortgezet naar Myvatn en gereden nog om te stoppen bij een flinke waterval de Dettifoss. Lekker stukje gewandeld en de waterval van dichtbij kunnen bekijken. Tot slot voordat we bij Myvatn aankwamen zijn we bij Hyvtn aangekomen, een gebied met zwavelbronnen. Erg bijzonder al dat kokende modder/stoom uit de grond. Maar, tjee wat een lucht!! Alsof het allemaal rotte eieren waren! Ondanks de vreselijke lucht was het wel erg bijzonder om te zien. Ook weer “op tijd” aangekomen op onze overnachtingsplaats. Lekker slapen, de volgende dag weer veel voor de boeg.

Het tweede deel van onze prachtige week volgt snel…

• 23 Oktober 2017 - 22:20

Anita:

Prachtig verslag , men reist gewoon met jullie mee.